02 oktober 2013

Amy's Vegetarische Lasagne

Toen ik zeven jaar geleden besloot om over te schakelen op een vegetarisch eetpatroon, een van de grootste uitdagingen was het verzoenen van mijn overtuiging dat een vegetarisch dieet het beste was voor onze gezondheid, met de smaakvoorkeuren van drie groeiende jongens en een omnivoor (maar gelukkig zeer flexibel) echtgenoot. Na veel vallen en opstaan​​, kan ik zeggen dat mijn recept voor lasagna een succes is geworden - de kinderen zijn altijd blij als het op tafel komt en de restjes worden de volgende dag snel opgegeten. En ik ben blij want ik heb stiekem groenten ingesmokkeld die ze normaal niet zouden eten (soms gooi ik zelfs een handvol gehakte spinazie in de tomatensaus).

 Amy’s Vegetarische Lasagne
(voor 9 porties @ 325 calorieën per portie)

Ingrediënten :

Voor de groentevulling :
1 T olijfolie
1 kleine ui , fijngehakt
1 middelgrote courgette, geraspt (met de schil)
2 kleine wortelen, geraspt
½ t gedroogde basilicum en oregano
snuifje kurkuma en zwarte peper
1 pakje (180 g) Alpro Soya soja gehakt
1 pot (500 g) pastasaus met basilicum

Voor de bechamelsaus :
50 g . margarine
50 g . bloem
1 t zout
¼ t peper
snuifje nootmuskaat
700 ml ongezoete sojamelk

15  lasagnevellen
150 g. geraspte mozzarella (of veganistische kaas voor een volledige veganistische versie)

Verwarm de oven voor op 180 ° C/375 ° F.

Maak eerst de groentevulling: bak de gesnipperde ui in de opgewarmde olie in een grote braadpan op een laag vuur een 5-tal minuten. Voeg de courgette, wortelen, basilicum, oregano, kurkuma en zwarte peper toe en roerbak tot goed gemengd. Voeg de sojagehakt en pastasaus en roer goed. Op een laag pitje laten sudderen terwijl je de bechamelsaus maakt.

In een pan, smelt de boter op een laag vuur. Voeg de bloem toe en roer tot een dikke pasta. Voeg de kruiden en sojamelk toe (ik verwarm meestal eerst mijn sojamelk in de magnetron om een beetje tijd te winnen), verhoog het vuur en roer met een garde tot het mengsel begint te borrelen en dikker wordt.

In een grote ovenschaal, begin met een dun laagje groentevulling aan de bodem. Volgen met drie lasagnevellen, naast mekaar. Vervolgens 1/4e van de resterende groentevulling, en dan een dun laagje bechamel (gebruik ongeveer de hoeveelheid van een grote soeppollepel per laag). Herhaal dit nog drie keer, om te eindigen met de laatste drie lasagnevellen. Bedek ze met de geraspte mozzarella, en vervolgens de resterende bechamel.


Bak 35-40 minuten tot er een bruin korstje begint te vormen op de bovenlaag. 

Geen opmerkingen: